måndag, april 15, 2013

Misslyckat men fint ändå

Sådär då var min sockerkaka färdig, den blev inte redigt som jag hade tänkt mig men det är ju första gången jag gör den så här. Så den är fin iallafall! Här har ni recept på hur man gör en sådan här sockerkaka!

Sats 1
• 2 ägg
• 2 dl socker
• 3 dl mjöl
• 2 tsk vanilpulver
• 2 tsk bakpulver
• 1 dl mjölk
• 50 gr smält smör
• karamellfärg i valfri färg

Vispa ägg och socker poröst, blanda de torra ingredienserna i en bunke och vänd ner det i smeten. Smält smöret och blanda i det i smeten och mjölken, ha i karamellfärg tills du får en skarp färg och ha i smeten i en bröad form. Ställ in i ugnen på 175 grader i ca 40 minuter.

När den är färdig så skiva upp den i bitar, ta antingen någon form av pepparkaksform eller gör som jag (som inte hittade mina pepparkaksformar) gör en mall av papper. Stansa/skär ut motivet i skivorna och gör den andra satsen.

 Sats 2
• 2 ägg
• 2 dl socker
• 3 dl mjöl
• 2 tsk vanilpulver
• 2 tsk bakpulver
• 1 dl mjölk
• 50 gr smält smör
• rivet skal av en citron

Vispa ägg och socker poröst, blanda de torra ingredienserna i en bunke och vänd ner det i smeten. Smält smöret och blanda i det i smeten och mjölken & citronen. Lägg nu de färgade sockerkaksbitarna i en bröad form och häll smet nr 2 över. Ställ in i ugnen på 175 grader i ca 40 minuter. Servera och impa på gästerna!

Mitt hjärta hamnade snett för att jag skar bort kanterna längst ut, gör inte det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar