fredag, augusti 30, 2013

Chokladmacaron med citron

Här kommer nu receptet som jag bakade igår!

Kakorna

  • 110 g mandelmjöl
  • 150 g florsocker
  • 20 g kakao
  • 90 g äggvita
  • 2 msk socker
Väg upp allt de torra utom sockret. Sila igenom allt och ta bort klumparna som blir, det ska vara så fint det bara går!

Ta en bunke och vispa äggvitorna till ett hårt skum, när det börjar bli färdigt så häll försiktigt i sockret. Skummet är färdigt när du kan hålla den uppochned utan att det rör på sig. Vänd sen ner mjölblandningen försiktigt tills det blir en smet, den ska inte bli för tjock och inte för tunn. Man kan säga att det är lagom när det segrinner ifrån slickepotten, lite som lava.

Spritsa sen ut dessa i den storlek som du tycker är bäst, som en 5 krona säger de. Men jag hade ju en sån bra matta som jag köpte här för 129 kronor, då blir de alla i samma storlek. Det är ju bra! Dunka plåten lite lätt i bordet, eller vart du nu är för någon stans. Det gör att luften kommer till ytan och att de jämnar ut sig fint. Låt nu vila i 1 timme, så att de bildas ett skal på kakorna.

När det gått en timme så sätt igång ugnen på 125 grader, grädda uppe i ugnen i ca 20-25 minuter. Låt svalna och ta sedan bort kakorna försiktigt så att de inte går sönder.

Citronsmörkräm
  • 50 g smör
  • 2 ½ dl florsocker
  • saft från ½ citron samt rivet skal
Låt smöret stå framme tills det är rumstempererat, blanda sen i alla ingredienser till en jämn smörkräm. Spritsa sedan en klick på en av kakornas undersida och fäst en annan på. Lägg i kylen innan servering så smörkrämen blir hård.


Jag tyckte ju att de var lite för söta i min smak, så jag kommer nog inte baka dessa igen faktiskt. Får söka efter en annan variant, nått som dök upp igår var Whoopies. Får läsa på lite om den.


Men vad tycker ni. Är macaron hiss eller diss för er?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar