fredag, maj 10, 2013

Snart lunch time!



Hallå på er, snart är det dags att fixa till sig lite lunch tror jag nog. Då jag inte redigt fick i mig någon frukost. får se vad som erbjuds i frysen! Men nu tänkte jag slänga in glassreceptet som jag lovade igår, kanon gott blev det!

• 3 ägg
• ½ dl socker
• 3 dl vispgrädde
• 150 g hacjad choklad
• 300 g jordgubbar

Börja med att separera äggvita och äggulorna i varsin skål, var noga med att det inte kommer i någon äggula i skålen med äggvitan för då funkar det inte! Börja att vispa äggvitorna till ett hårt skum, vispa sen äggulorna med sockret. Vispa sen grädden i en egen skål, vispa den rätt så hårt med, men inte så hårt som smör!!

Blanda sedan ner äggvitorna och äggulorna ner i grädden. Mosa jordgubbarna antingen med en gaffel eller med en mixer, rör ner även detta å smeten, låt stå i kylen en liten stund. Kör sen smeten i en glassmaskin, lägg den färdiga glassen i en gammal glassburk och blanda i den hackade chokladen. Ställ i frysen tills den har stelnat helt.

Om du inte har en glassmaskin så går det säkert att bara ställa in den i frysen, dock så måste du röra om i glassen lite emellanåt, annars hamnar all choklad i bottnen!

Jordgubbsglass med chokladbitar!

Jag fick köra 4 gånger med min lilla glassmaskin som är från Obh Nordica. Den gör ju inte glassen helt färdig utan tjocknar bara till smeten lite, typ som mjukglass kan man säga. Så man får ha den i frysen några timmar ändå, så har du en maskin där glassen blir färdig så kanske du skulle blanda i chokladen innan du häller i smeten i maskinen.
Ice Cream Maker

Vilken maskin har du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar